پذیرش بیش از ۲ هزار داوطلب مازاد در آزمون سمپاد به دلیل ایراد در طراحی سئوالات

به گزارش سایت مجله ای خبری رویکرد ;

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، روح‌الله متفکرآزاد عضو هیئت‌رئیسه مجلس با اشاره به طرح سؤال خود از وزیر آموزش‌وپرورش در نشست امروز کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، اظهار کرد: این سؤال در خصوص دلیل نابسامانی و خطاهای فاحش در آزمون ورودی استعدادهای درخشان تابستان 1399 بود.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مشکلات جدی آزمون سمپاد، اعتراضات به جا و به حق داوطلبان را به دنبال داشت، افزود: ایراد نخست این بود که این آزمون با چندین مرتبه تأخیر برای دانش آموزان بالاخره برگزار شد و در این رابطه برای داوطلبان و خانواده‌ها اطلاع‌رسانی دقیق و درستی صورت نگرفت که موجب ایجاد استرس برای داوطلبان شد که البته این ایراد به دلیل شیوع ویروس کرونا قابل درک است.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر کارنامه آزمون بایستی یک هفته پس از اعلام نتایج منتشر می‌شد که تا داوطلبانی که پذیرفته نشده یک هفته فرصت برای اعتراض به نتایج داشته باشند که این زمان‌بندی نیز در آزمون امسال رعایت نشد.

حدود ۱۰ درصد از سؤالات به‌جای یک گزینه صحیح، دارای دو گزینه صحیح بوده است

متفکرآزاد، اصلی‌ترین مشکل در برگزاری آزمون سمپاد امسال را برای پایه هفتمی‌ها دانست که حدود 10 درصد از سؤالات آزمون به‌جای یک گزینه صحیح دارای دو گزینه صحیح بوده است و گفت: این یعنی آزمون با اشکال جدی مواجه بوده است چرا روی جلد دفترچه آزمون خطاب به داوطلب قید شده اگر برای سؤالی دو پاسخ صحیح انتخاب کنید، جواب سؤال باطل تلقی شده و این سؤال برای شما نمره منفی دارد.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس یادآور شد: به همین دلیل بخشی از دانش آموزان به این سؤالات پاسخ ندادند که این مسئله نتیجه آزمون را تغییر می‌دهد.

وی اضافه کرد: حتی برخی سؤالات از منابعی خاص عیناً در آزمون قید شده و هیچ تغییری نکرده بود به این شکل که حتی گزینه درست نیز همان بوده که در برخی منبع خاص بوده است.

راهکار آموزش و پروش برای جبران اشتباه در جذب استعدادهای درخشان

متفکر تصریح کرد: همه این موارد از وزیر و معاونان وی در حوزه مربوطه سؤال شد که ضمن تشکر از پاسخگویی وزیر و پذیرش بخشی از خطاهای رخ داده، عنوان شد که با در نظر گرفتن سه شیوه در تصحیح سؤالات آزمون، برای اینکه مشکلی برای دانش آموزان ایجاد نشود، بیش از ۲ هزار داوطلب را به صورت مازاد پذیرفتند تا همه داوطلبانی که از سؤالات دارای ایراد نمره منفی گرفته‌اند، امتیاز آن‌ها به نحوی اصلاح و جبران شود.

وی افزود: وزیر آموزش‌وپرورش توضیح داد که امسال به خاطر شرایط کرونا و تأخیر چندباره در برگزاری آزمون و برای لو نرفتن سؤالات، مجبور به تغییر چندباره تیم طراحان سؤال شدند که بخشی از مشکلات در آزمون امسال ناشی از همین تغییرات بود.

عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: نهایتاً به خاطر مکتوب شدن پاسخ‌های وزیر و معاونان وی و راهکارهای عنوان شده برای جبران خسارات از داوطلبان از پاسخ‌های وزارت آموزش‌وپرورش درباره این سؤال به دلیل حصول نتیجه مطلوب قانع شدم.

انتهای پیام/۴۱۲۹/

Let’s block ads! (Why?)

Author: رویکرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت − 3 =