پیش‌بینی ورود ۲ میلیون گردشگر سلامت به کشور

به گزارش سایت مجله ای خبری رویکرد ;

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از روابط عمومی وزارت بهداشت، سعید هاشم‌زاده در خصوص اقدامات وزارت بهداشت در حوزه گردشگری سلامت، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین استراتژی‌ها در حوزه گردشگری سلامت، آموزش فعالان در حوزه گردشگری سلامت اعم از شرکت‌ها، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی است که این موضوع در وزارت بهداشت با رویکرد آکادمیک و صنعتی در حال پیگیری است.

رئیس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت افزود: در راستای توسعه مباحث آموزشی در مقوله گردشگری سلامت، اقدامات زیادی انجام‌ شده است که از جمله آن می‌توان به ایجاد رشته‌ای تحت عنوان گردشگری سلامت در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور اشاره کرد که این موضوع در حال پیگیری بوده و امیدواریم در آینده‌ای نزدیک، رشته گردشگری سلامت نیز مصوب و در دانشگاه‌ها آموزش داده شود؛کشورهایی مانند ترکیه، اردن و هند که در زمینهٔ گردشگری سلامت در منطقه موفقیت نسبی کسب کرده‌اند نیز برای ارتقای این حوزه، نیروی انسانی متخصص آموزش می‌دهند.

وی با بیان اینکه ظرف یک سال گذشته تاکنون، ۱۲ کارگاه آموزشی منطقه‌ای در استان‌های مختلف برگزار شده است، تصریح کرد: تعرفه‌گذاری، آشنایی با کلیات، ارتقای دستگاه‌های مدیریتی، فعالیت بیمه‌های بین‌المللی و ملی و ارتقای مراکز درمانی برای ارائه خدمات باکیفیت از جمله موضوعاتی است که در این دوره‌های آموزشی بیان می‌شود.

رئیس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت با بیان اینکه گردشگری سلامت در دنیا به‌عنوان یک صنعت پردرآمد شناخته‌ شده است، گفت: برای ارتقای جایگاه ایران در حوزه گردشگری سلامت باید دیدگاهمان به این حوزه را صنعتی کنیم و مراکز درمانی و شرکت‌های تسهیل‌گر با تمام توان و ظرفیت‌های خود پای‌کار بیایند.

هاشم‌زاده با بیان اینکه وزارت بهداشت از بیش از یک سال پیش تاکنون، رویکرد خود را بر آموزش فعالان حوزه گردشگری سلامت اعم از شرکت‌ها، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و آشنا کردن فعالان این حوزه قرار داده است، عنوان کرد: یکی از وظایف اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت حمایت از بخش خصوصی است و این حمایت تا آنجا که قوانین و مقررات اجازه بدهد، انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه در حوزه گردشگری سلامت، نواقص و مشکلات موجود شناسایی‌‌شده و در حال رفع آن‌ها هستیم، خاطرنشان کرد: بر مبنای شرح وظایف بین‌المللی شرکت‌ها، در حال تدوین آیین‌نامه‌ای برای ساماندهی شرکت‌های تسهیل‌کننده هستیم و چنانچه سازمان میراث فرهنگی نیز یاری کند، این آیین‌نامه با جامعیت بیشتری ابلاغ خواهد شد.

رئیس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت گفت: تا زمانی که شرکت‌ها و ارائه‌کنندگان خدمات گردشگری سلامت در مدار قانون حرکت کند، از حمایت‌های کامل وزارت بهداشت برخوردار خواهد شد.

هاشم‌زاده حضور واسطه‌ها را مهم‌ترین معضل این حوزه قلمداد کرد و گفت: یکی از بزرگ‌ترین معضلات حوزه گردشگری سلامت حضور واسطه‌هایی است که خدمات بدون شناسنامه به بیماران بین‌الملل ارائه می‌کنند؛ تاکنون برای احیاء و تقویت گردشگری سلامت در کشور به‌مثابه عرصه‌ای نوپا و درآمدزا، سازمان‌یافته عمل‌ نکرده‌ایم و به همین دلیل آسیب‌های جدی دیده‌ایم، لذا برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری برای استفاده از فضای دیجیتال و مجازی یکی از راه‌های برون‌رفت از صدمات و لطماتی است که واسطه‌ها به گردشگری سلامت کشور وارد کرده‌اند؛ بنابراین چنانچه گپ اطلاعاتی بین اتباع کشورهای دیگر و مراکز درمانی ایران و همچنین تعرفه‌ها و هزینه‌های خدمات درمانی از طریق وب‌سایت مراکز به‌طور شفاف تعریف و بیان شود، زمینه حضور و فعالیت واسطه‌ها محدود خواهد شد.

وی در خصوص درآمدزایی و ارزآوری حوزه گردشگری سلامت برای کشور، بیان کرد: برآورد شده که در زمینهٔ گردشگری سلامت، در سال ۹۶، حدود یک میلیارد تا یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار، ارز وارد کشور شده است، اما با توجه به پتانسیل‌های موجود در کشور، می‌توان این رقم را تا ۵ برابر افزایش داد.

انتهای پیام/۴۰۸۷

Let’s block ads! (Why?)

Author: رویکرد

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *