پرونده الکترونیک سلامت وعده دولت در زمینه حقوق شهروندی است

به گزارش سایت مجله ای خبری رویکرد ;

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور امروز در مراسم رونمایی از سامانه پرونده الکترونیک سلامت که در وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی برگزار شد، گفت: چند سال پیش در سفری که به کشور دیگر داشتم با سیستم الکترونیک شدم و بعد از سفر به ایران این مسئله را در دیدار با مقام معظم رهبری برای ایشان توضیح دادم، ایشان نیز فرمودند که شما به مقامات دولتی بگویید که این کار را دنبال کند و من نیز مسئولان آن دوران در سال ۷۷_۷۸ را خواستم و برایشان توضیح دادم.

وی افزود: از آغاز دولت یکی از اهداف من تحقق دولت الکترونیک به ویژه در بخش سلامت بود، آرزوی من این بود در پایان دولت یازدهم ما به دولت الکترونیک برسیم که تأخیر افتاد.

رئیس جمهور تاکید کرد: در آغاز دولت دوازدهم تاکید من به همه دستگاه‌ها این بود که ما به نظام سلامت الکترونیک دست پیدا کنیم اما آن موقع قول داده شد در سال ۹۷ این موضوع تحقق پیدا می‌کند که به تأخیر افتاد. خوشحالم که شما با جدیت و تلاش در طول این چند ماه این کار را دنبال و به ثمر رسانید و این یکی از قول‌های دولت در زمینه حقوق شهروندی و دولت الکترونیک است.

روحانی با بیان اینکه این شروع گام دوم انقلاب در تحول سلامت در کشور است و من بسیار خوشحالم که امروز این کار آغاز شده است، گفت: سامانه پرونده الکترونیک سلامت رضایت مندی بسیاری را در بین مردم می‌تواند به وجود آورد و رفاه مردم بیشتر شده و هزینه درمان آنها کاهش پیدا خواهد کرد، این کار اقدام بسیار ارزشمندی برای پزشکان، مردم است و در پیشگیری از مواردی که می‌تواند بحران برای بخش سلامت باشد می‌تواند راهگشا باشد.

به گزارش مهر، پرونده الکترونیک سلامت، مجموعه ای از داده ها و اطلاعات مربوط به رخدادهای سلامت مردم از پیش از تولد تا هنگام مرگ است که در بستر الکترونیکی امن ذخیره می شود. دسترسی به بخشی از این اطلاعات در هر مکان و زمان منحصراً در اختیار و مالکیت صاحب پرونده و تنها در صورت اجازه فرد و با رعایت قواعد محرمانه و حریم خصوصی در اختیار نظام سلامت به صورت تجمیعی و اشخاص مجاز قرار خواهد گرفت.

در حال حاضر ۴۴ دانشگاه کشور (با پوشش جمعیتی ۸۵ درصد جمعیت کشور) نظام ارجاع الکترونیک مرحله آزمایشی عبور کرده است. بدین معنا که زنجیره خدمات استعلام هویت استحقاق سنجی و شناسایی همپوشانی بیمه‌ای ارجاع الکترونیک از سطح یک به سطوح دو و سه، نوبت گیری الکترونیک، نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک کامل شده و همه اطلاعات سلامت شهروندان در نظام پرونده الکترونیک سلامت شهروندان ذخیره می گردد.

سامانه‌های پایه پرونده الکترونیک سلامت در همه مراکز بهداشتی کشور پیاده و نزدیک به ۹۰ درصد جمعیت کشور تحت پوشش این خدمات هستند.

برقراری امکان نوبت دهی الکترونیک و صرفه جویی قابل توجه در وقت و هزینه، شناسایی همپوشانی های بیمه‌ای پیش از دریافت خدمت در سطح کل کشور، جلوگیری از هدر رفت منابع، کاهش خطا در نسخه نویسی، کاهش خطا در تفسیر نتایج آزمایش ها و تصاویر تشخیصی، کاهش نسخه ها و آزمایش های تکراری، جمع آوری داده های سلامت، یکپارچه سازی و تجمیع اطلاعات امکان رصد شاخص‌های کلان سلامت و ارزیابی عملکرد هر یک از حوزه های متنوع اجرایی در قالب داشبوردهای مدیریتی و بهبود نظارت بر ارائه خدمات بهداشتی و درمانی از جمله نتایج و دستاوردهای این طرح است.

Let’s block ads! (Why?)

Author: رویکرد

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *