واژه رجل سیاسی در قانون انتخابات ریاست جمهوری اصلاح شود

به گزارش سایت مجله ای خبری رویکرد ;

عباس تدین در گفت وگو با ایسنا درباره طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری گفت: قانون انتخابات ریاست جمهوری  دو ایراد اصلی دارد. یکی در رابطه با بحث مدرک تحصیلی است و باید مدرک نامزد انتخابات ریاست جمهوری حتما  لحاظ شود و   به داشتن سواد خواندن و نوشتن بسنده نکنیم؛ لذا باید کسی که می خواهد رئیس جمهور شود حداقل مدرک لیسانس مرتبط با رشته های  حقوق و علوم سیاسی را  داشته باشد.

وی افزود: ایراد دیگر در خصوص  واژه رجل سیاسی است که متاسفانه در قانون اساسی ما وجود دارد و تفسیر آن برعهده  شورای نگهبان است ولی به نحو مطلوب تفسیر نشده است.   

این  وکیل دادگستری با طرح این سوال که رجل سیاسی به چه معناست؟ گفت:   بین زن و مرد به عنوان نماینده قاطبه مردم و به عنوان رئیس جمهور یک کشور فرقی وجود ندارد.  واژه رجل سیاسی هم باید اصلاح شود و به صراحت آن را تعریف کنیم زیرا ما  نمی توانیم  شعار تساوی بین زن و مرد را بدهیم و  قوانین مختلفی در  بحث حمایت از بانوان در کشور وضع کنیم ولی آن زمان که پای  انتخاب ارکان سیاسی یک کشور به میان می آید؛ بانوان را کنار بگذاریم.

تدین تاکید کرد: تعیین دقیق میزان تحصیلات نامزد انتخابات ریاست جمهوری و اینکه هیچ فرقی  بین زنان و مردان وجود ندارد از اصلاحات ضروری در قانون انتخابات ریاست جمهوری است.  چه بسا زنان جامعه ما نشان بدهند که در پست‌های حساس سیاسی بهتر و  با انگیزه‌ای بهتر و کارایی بیشتری فعالیت می‌کنند و آن شغل  را به سرانجام مطلوب خودش می رسانند؛ لذا  باید رجل سیاسی تعریف شود که اعم از زن و مرد است.

وی افزود: نکته دیگر این است که تمام  نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری باید از قبل برنامه های خودشان را در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ارائه کنند که به موقع بتوان آنرا راستی آزمایی کرد و با محک آزمون و خطا آنرا سنجید و این برنامه را مردم در اختیار داشته باشند و بدانند  برنامه نامزد ریاست جمهوری چیست تا امکان بررسی و اظهارنظر درباره آن وجود داشته باشد.

این  وکیل دادگستری گفت: باید این برنامه‌ها  به طور دقیق و منسجم تنظیم شود و در اختیار وزارت کشور،  مردم و  نهادهای متولی  قرار گیرد تا   اگر کسی بعدا انتخاب شد بر اساس آن چارچوب و برنامه، بدانیم آینده اقتصاد، سیاست، فرهنگ و امور دیگر کشور ما چگونه است.  

انتهای پیام 

Let’s block ads! (Why?)

Author: رویکرد

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *