رسانه‌ها خبر را فدای اهداف سیاسی خود نکنند

به گزارش سایت مجله ای خبری رویکرد ;

به گزارش خبرنگار حوزه رسانه گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، علی گرانمایه‌پور بعدازظهر امروز در نشست هم‌اندیشی تخصصی خبر خوب که در دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها برگزار شد، اظهار کرد: تفکیک بین خبر خوب و بد در شرایط حاضر بسیار سخت است، چرا که رسانه‌ها اخبار خود را بر اساس سیاست‌گذاری خودشان مورد سنجش قرار می‌دهند؛ موضوعی که از مباحث مربوط به اخبار خوب استخراج می‌شود بیانگر آن است که رویدادها بر اساس نظام‌های ارزشی تعریف می‌شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه به عواملی که در تفسیرهای خبر مفید است پرداخت و عواملی همچون رویداد‌های ارزشمند، عقاید کارگزاران و شرایط انعکاس خبر را از مهمترین دلایل موثر بر تفسیر خبر عنوان کرد.

وی تصریح کرد: اخبار خوب معمولاً به دو شکل است؛ خبر خوب واقعی، خبری است که مصداق آن را افراد می‌بینند و برای آنها ملموس است اما خبر خوب جعلی، موضوعی است که مردم می‌بینند اما در مصداق متفاوت است.

گرانمایه‌پور در ادامه به عواملی که در انعکاس خبر خوب اهمیت دارد اشاره کرد و گفت: در شرایط اجتماعی تنوع رسانه‌ای، سطح آگاهی، شعور اجتماعی و باورپذیری از جمله عواملی است که در انعکاس یک خبر می‌تواند موثر واقع شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه به پیش‌شرط‌های انتشار یک خبر خوب اشاره کرد و فرآیند مدار بودن، بیان واقعیت با بی‌طرفی، توجه به مصداق‌های موضوع در جامعه، پرهیز از جانبداری، دوری از پروپاگاندا و درک روزنامه‌نگاران و خبرنگاران را از آن جمله دانست.

وی همچنین در خصوص چرایی کم بودن خبر خوب در جامعه گفت: آنچه باعث می‌شود رسانه‌ها به خبر خوب کمتر گرایش پیدا کنند این است که در خبر بد برجسته‌سازی ایجاد می‌شود و موجب جلب توجه مخاطبان به آن رسانه‌ها خواهد شد؛ اما آنچه که باید در این خصوص مدنظر قرار گیرد این است که برآیند خبر بد تکذیب خبر خوب است؛ بدین معنی که هر چه بر طبل خبر بد بزنیم برآیند پذیرش خبر خوب در بین مخاطبان کاهش می‌یابد.

گرانمایه‌پور در بخش دیگری از صحبت‌های خود به عامل ساختاری رسانه‌ها در کم‌توجهی به اخبار خوب اشاره و اظهار کرد: رسانه‌های ما معمولاً معلول‌گرا هستند؛ لذا این مسئله سبب می‌شود به‌دنبال علت نبوده و نسبت به موضوع تحقیق نکنند و صرفاً خروجی آنچه را که می‌بینند منعکس کنند.

این استاد دانشگاه از اثرات چنین رویکردی را توجه به بزرگ جلوه دادن و قرار داشتن در صفحه اول پوشش یک رویداد عنوان کرد و افزود: تا زمانی که سازمان خبری حرفه‌ای نباشد، هرگز نمی‌تواند از دل اخبار بد خبر خوبی بیافریند.

وی در پایان عدم حضور سازمان‌های سیاسی مستقل در کشور عاملی دیگر در نبود خبر خوب در جامعه عنوان و خاطرنشان کرد: زمانی که حزب مستقل در کشور وجود نداشته باشد رسانه‌ها کار حزب را انجام می‌دهند و خروجی آنها از خبر صرفاً پرداختن به ابعاد منفی رویداد جناح مخالف است.

انتهای پیام/۴۱۰۵/

Let’s block ads! (Why?)

Author: رویکرد

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *