دانشگاه‌های علوم پزشکی حافظ سلامت جامعه هستند

به گزارش سایت مجله ای خبری رویکرد ;

به گزارش خبرنگار حوزه صنفی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، معین مصطفی با اشاره به رسالت اصلی دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: برای رسیدن به جامعه‌ای سالم، ابتدا لازم است که دانشجویان سالم باشند و برای تأمین سلامت آنها باید تا جایی که امکان دارد بهترین و سالم ترین محیط زندگی و تحصیل برایشان فراهم شود که این نیز از وظایف دانشگاه‌های علوم پزشکی است.بدیهی است که در هیچ جا شرایط ایده‌آل نیست، اما رسالت شورای صنفی شناسایی، بررسی، پیگیری و تلاش در راستای تحلیل و تقلیل مشکلات است و در این راه علاوه بر پیگیری، پیشنهادات حل مشکلات توسط شوراهای صنفی دانشجویان  به مسئولان داده می‌شود.

وی به تاریخچه‌ای از فعالیت شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی کردستان اشاره کرد و گفت: از اردیبهشت ۹۶ به‌ عنوان دبیر شورای صنفی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان انتخاب شدم. شورای صنفی از اوایل سال ۸۰ در دانشگاه‌ها شکل گرفته، در سال‌های ۹۱ تا ۹۵ یا نبوده و یا منفعل بوده اما از دو سال قبل با نگاه ویژه وزارت بویژه معاونت وزیر بهداشت به این شوراهای صنفی،  فعالیت‌ها جدی‌تر شده و تقریبا تمام مشکلات صنفی دانشجویان به این شورا منعکس می‌شود.

مصطفی با اشاره به اینکه شورای صنفی از بدنه دانشجویان است و سپردن مسئؤلیت به دانشجو و دخالت دادن دانشجو در امورات و تصمیم‌گیری‌های دانشگاه موجب  خیر و برکت برای دانشگاه خواهد بود، خاطرنشان کرد:  در تعامل و تعاون است که کارها در هر سازمان و مجموعه‌ای به نحو أحسن پیش خواهد رفت. اگر دانشجو در بطن کار باشد تمام مجموعه و از جمله شورای صنفی رشد و بالندگی پیدا خواهد کرد. فعالیت شورای صنفی در راستای کاهش مشکلات است و طبعا در هر دانشگاهی مشکلاتی وجود دارد و دانشگاه ما هم از این قاعده مستثنی نیست.

دبیر شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی کردستان به برخی مشکلات دانشگاه اشاره کرد و گفت: در بحث تغذیه، سلف سرویس صنعتی و مکانیزه نیست که اگر صنعتی و مکانیزه شود هم می‌توان منوی غذا اضافه کرد هم بر کیفیت غذا افزوده خواهد شد و هم از ضایع شدن  مواد اولیه جلوگیری کرد.

وی گفت: در بحث تغذیه، سلف سرویس صنعتی و مکانیزه نیست که اگر صنعتی و مکانیزه شود هم می‌توان منوی غذا اضافه کرد، هم بر کیفیت غذا افزوده خواهد شد و هم از ضایع‌شدن  مواد اولیه جلوگیری کرد.

این فعال دانشجویی افزود: ناوگان حمل و نقل دانشگاه تا حدودی فرسوده و قدیمی است و با توجه به اتفاق ناگوار اتوبوس دانشگاه آزاد اسلامی می‌طلبد که این موضوع مورد توجه ویژه مسئولان مربوطه قرار گیرد. نظارت بیشتر و دقیق‌تر بر ساعات حرکت سرویس‌‌ها و جلوگیری از ناهماهنگی و بی‌نظمی در حرکت سرویس‌ها به خوابگاه‌ها و بیمارستان‌ها یکی دیگر از خواسته‌های شورای صنفی است.

مصطفی خاطرنشان کرد: رایگان کردن بعضی خدمات و ارائه تسهیلات و تخفیفات ویژه به دانشجویان در کلینیک‌ها و بیمارستان‌های تابعه دانشگاه‌ها در سطح استان برای خدمات پزشکی و دندانپزشکی درازای ارائه کارت دانشجویی که درخواست شورای صنفی در حال طی مراحل اداری آن در دانشگاه است و امیدواریم که مسئولان دانشگاه با این درخواست موافق کنند. همچنین  پرجمعیت بودن خوابگاه‌ها که هرسال با افزایش پذیرش بر این مشکل افزوده می‌شود ازجمله مشکلات دیگر است. خوابگاه توحید با جمعیت تقریبی ۱۷۰ نفر در مجاورت  فاضلاب بیمارستان توحید واقع‌شده که در فصول روزهای گرم و با وزش باد موجب آزار. ساکنین این خوابگاه است. ضمن اینکه فرسوده بودن خوابگاه رازی از دیگر مشکلات است. خوابگاه ۲۲گولان با ظرفیت تقریبی ۳۰۰ نفر با توجه به اینکه در مجاورت بلوار است و در نزدیک محدوده پردیس دانشگاه قرار دارد فاقد پارکینگ بوده و جاده دسترسی در محوطه پردیس ندارد.

وی به مشکل اینترنت در خوابگاه‌ها اشاره کرد و گفت: متأسفانه در اکثر خوابگاه‌ها مشکل بزرگی به نام اینترنت بی‌کیفیت وجود دارد. نبود سالن ورزشی مخصوص کارکنان که باعث شده است که کارکنان از سالن‌های ورزشی دانشجویان استفاده کنند. استخر “دانشجو” که تحت نظر اداره تربیت‌بدنی نیست و از این‌ رو کاملاً در اختیار دانشجو نیست. کمبود وسایل ورزشی، نبود سرویس نقلیه بازگشت دانشجویان از سالن‌های ورزشی دانشگاه به خوابگاه‌ها در ساعات فوق‌برنامه. کمبود بسیار شدید فضاهای ورزشی مانند (کشتی، ورزش‌های رزمی و …) که موجب دلخوری  بسیاری از دانشجویان علاقه‌مند به ورزش می‌شود از دیگر مشکلاتی که نیاز است نسبت به رفع آن اقدام شود.

مصطفی گفت: لغو بسیاری از اردوهای تفریحی به دلیل کمبود بودجه و فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل، حذف کار دانشجویی در  حوزه کانون‌های فرهنگی،هنری و قرآنی، نبود سالن مطالعه مرکزی در حوزه آموزش و پژوهش و همچنین مستعمل بودن و ازکارافتادگی بسیاری از دستگاه‌های کامپیوتری در دانشکده‌ها، کمبود فضاهای آموزشی در دانشکده‌ها مانند دانشکده پرستاری، گلایه داشتن دانشجویان نسبت به برنامه‌ریزهای آموزش در دانشکده‌ها، عدم همکاری مناسب  بعضی از روسای دانشکده‌ها با شوراهای صنفی و نبود و یا نامناسب بودن مبلمان محیطی در کلاس‌ها و دانشکده‌ها و عدم رعایت ارگونومی در آن‌ها و همچنین سیستم ناکارآمد ارزشیابی اساتید از دیگر مشکلات دانشگاه است.

دبیر شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی کردستان بر لزوم تقویت شورای صنفی تأکید کرد و افزود: تشکیل کمیته‌های مختلف، برگزاری جلسات مستمر ماهانه مجمع، جلسه ماهانه شورای مرکزی با معاونت فرهنگی و دانشجویی، سرکشی‌هایمداوم از اتاق‌های دانشجویان در خوابگاه‌ها، هماهنگی با مجموعه معاونت فرهنگی و دانشجویی برای بازدید از خوابگاه‌ها و بررسی مشکلات خوابگاه‌ها از نزدیک، اعلام اسامی شوراهای صنفی به ریاست دانشکده‌ها و همکاری با آنان توسط معاونت فرهنگی و دانشجویی، ایجاد کانال در فضای مجازی برای عضویت دانشجویان، ارتباط نزدیک و مشاوره با نمایندگان کلاس‌ها و دبیران کانون‌های مختلف، تعیین یک نفر به‌عنوان روابط عمومی و سخنگوی شورای صنفی ازجمله اقدامات تقویت و شناساندن شورای صنفی است. ضمن اینکه چاپ نشریه، گزارش کار دوماهه، چاپ بروشور، برگزاری جلسات توجیهی برای دانشجویان و سرپرستان خوابگاه‌ها، شرکت در جلسات مختلف دانشگاه و … از اقدامات بعدی ما برای تقویت شورای صنفی دانشگاه خواهد بود.

وی در پایان در پاسخ به این سؤال که چه اقداماتی می‌تواند به دوام و قوام بیشتر شورای صنفی بینجامد، اظهار کرد: تدوین آیین‌نامه جامع‌تر و کاربردی برای شوراهای صنفی، واگذاری امور اجرایی بیشتر به شوراهای صنفی، شناساندن شورای صنفی به‌عنوان مجموعه رسمی و حقوقی، افزایش مدت‌زمان فعالیت شورای صنفی به بیشتر از یک سال، موظف کردن دانشگاه‌ها به استفاده از ظرفیت شورای صنفی در تمامی جلسات دانشگاه‌، تدوین آئین‌نامه مجزا برای چگونگی دخالت شورای صنفی در کمیته انضباطی دانشگاه‌ها، ایجاد و اختصاص لینک شورای صنفی در سایت رسمی وزارتخانه و سایت رسمی دانشگاه‌ها و برگزاری جلسات شورای صنفی با مسئولان کشوری و استانی ازجمله اقداماتی است که سبب افزایش دوام و قوام شورای صنفی می‌شود.

انتهای پیام/۴۱۰۸/

 

Let’s block ads! (Why?)

Author: رویکرد

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *