بازگشت فلامینگوها و مهار کانون‌های گردوغبار مهمترین دستاورد احیای دریاچه ارومیه است

به گزارش سایت مجله ای خبری رویکرد ;

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، مسعود تجریشی در نشست خبری کارگروه ملی ستاد احیای دریاچه ارومیه که پیش از ظهر امروز در محل سازمان حفاظت محیط‌زیست برگزار شد، اظهار کرد: با وجودی که در سال‌های ٧٣-٧٢ به حداکثر تراز آب دریاچه ارومیه رسیدیم در سال‌های ٩٣-٩٢ دریاچه به مرز خشکی رسید. 

وی ادامه داد: با توجه به وضعیت حاد دریاچه ارومیه، در پنج ماه به برنامه جامعی رسیدیم که براساس آن در دو الی سه سال اول به شرایط تثبیت رسیده و پس از آن برنامه احیا را آغاز کردیم.

معاون سازمان حفاظت محیط‌زیست در ادامه با اشاره به چالش‌های برنامه احیا عنوان کرد: از چالش‌های اصلی ما ایجاد هماهنگی دستگاه‌های اجرایی بود که با غلبه بر آن توانستیم دریاچه را از نابودی نجات دهیم.

تجریشی افزود: بعد از برنامه تثبیت به سمت انتقال آب به دریاچه بودیم که این فرآیند آن از سال ٩٣-٩٢ آغاز شد و در دی ماه ٩٩ این آبها به دریاچه خواهد رسید. ٧۵ درصد پول‌های هزینه شده در برنامه‌های احیا، صرف رساندن آب به آن منطقه شد.

دبیر کارگروه ملی ستاد احیای دریاچه ارومیه در ارتباط با برخی از نتایج برنامه احیا هم گفت: مهار کانونهای گردوغبار، جدا شدن جزایر دریاچه، بازگشت فلامینگوها و احیای آرتمیا به‌عنوان غذای اصلی آن از مهم‌ترین دستاوردهای برنامه احیا است.

وی در خصوص برنامه‌های تدوین شده احیای دریاچه ارومیه اظهار کرد: برنامه احیا در قالب ٧ بسته با راهکارهای ٢٧گانه بود که لایروبی یک هزار و ۴٢٠ میلیون متر مسیر منتهی به دریاچه، صرفه‌جویی در مصرف آب کشاورزی ( همزمان با افزایش تولید و درآمد)، انتقال آب رود زاب به دریاچه ارومیه، بازسازی تأسیسات آبی، ساماندهی رودخانه‌ها و بندهای انحرافی و طرح انتقال آب از سد سد سیلوه از آن جمله است.

تجریشی در ارتباط با صرفه‌جویی ۴٠ درصدی مصرف آب کشاورزی در منطقه و افزایش تولیدات کشاورزی اشاره کرد و گفت: شناسایی بذرهای کم‌آب‌بر گندم و توجه به پرورش گیاهان دارویی نقش مهمی در قالب برنامه‌های بسته زراعتی و باغی از آن جمله است.

دبیر کارگروه ملی ستاد احیای دریاچه ارومیه در پایان به توجه جامعه بین‌المللی به برنامه احیا هم عنوان کرد: در سال ٢٠٢٠، ١٢٧ مقاله در ارتباط با دریاچه ارومیه منتشر شد.

انتهای پیام/۴١٠۵

Let’s block ads! (Why?)

Author: رویکرد

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *